Undrar du över något? Kanske hittar du ditt svar här :)

När börjar och slutar brösten att växa? Alla i min klass har börjat få men inte jag, är jag onormal?
Svar: De kan börja växa från 9 till 13, men det är inte alltid så. Om du tex. tränar väldigt mycket så kan du komma in i   puberteten senare, du kan få din mens senare också. Brösten kan ha äxt klart vid 16-18 års åldern. Så det är helt olika, var inte oroliga över det.

Är det konstigt om jag är längre än alla andra i min klass, till och med killarna?
Svar: Nejnej, absolut inte! Alla växer olika och apropå killar så börjar de växa senare än vi tjejer eftersom vi kommer in i puberteten tidigare än dem. Så vem vet, till skolavslutingen kanske u inte är så lång i klassen ängre ;)

Vad är normallängd på snoppar?
Svar: Normallängden är runt 13-15 cm :)

Hur mycket sperma kommer det varje gång?
Svar: Det kommer inte så mycket som man kan tro att det gör. Det kommer ungefär 1-2 teskedar, men det kan komma en halv också, det är olika. :)

Är jag en dålig person om jag har haft sex när jag är 14? Jag tänker på att det finns en lag på 15...
Svar: Nej det är du inte. Det är upp till en själv, du kan vara mogen och vet vad du gör. Jag tycker det är viktigast, att man vet vad det handlar om. Lagen är bara för att man inte ska bli förälder när man fortfarande är ett barn.

Hur säger jag nej till alkohol på en fest utan är bli töntstämplad?
Svar: Något som ofta fungerar är att skylla på någon. Som tex. " Mina föräldrar är hemma och om de får reda på det kommer de bli galna och jag kommer inte få mitt studiebidrag..." eller något liknande. Eller så säger du att du redan druckit och inte vill ha något mer. :)

Jag är jämt trött! Vad ska jag göra?
Svar: Man blir väldigt trött i tonåren och det beror på att du är i puberteten, stress, oro eller så lätt att du sover för dåligt. Du borde sova 10 timmar för att inte vara så trött men jag vet att det är som svårast när man är i tonåren att gå och lägga sig tidigt för att man har annat att göra, men tänk på att sova! Det hjälper! :)

Vilken är den vanligaste könssjukdomen?
Svar: Klamydia är den varligaste. Det är väldigt svårtatt veta att man har den så därför smittas den lätt. men om du misstänker att du har nån könssjukdom så bör du söka nån läkare, ungdomsmottagningen är ett bra tips om du känner att det är pinsamt att gå till en vanlig läkare.

Hur ska jag kunna prata med mina föäldrar om sex? Det är ju jättepinsamt!
Svar: Om du vill prata med de så kan du börja med något litet, inte direkt på sex utan kanske fråga vems deras första kärlek var, eller första kyss, eller något liknande och där har ni kommit in på samtalsämnet. Sedan kan du ju utveckla situationen. Eller om du inte vill prata med dina föräldrar så kan du skriva frågor till UMO (ungdomsmottagningen) eller gå dit själv. :)






Skriv till mig här >

Komentera mitt inlägg här!:

Vad heter du?:
Kom ihåg mig?

Din e-post? (Bara jag kan se den!):

Blogg?:

Komentera här!:

Trackback
RSS 2.0